Eerste weekje.. - Reisverslag uit Zürich, Zwitserland van Ilona Donkersgoed - WaarBenJij.nu Eerste weekje.. - Reisverslag uit Zürich, Zwitserland van Ilona Donkersgoed - WaarBenJij.nu

Eerste weekje..

Blijf op de hoogte en volg Ilona

11 Februari 2013 | Zwitserland, Zürich

Gruëzi!!

Bedankt voor de lieve reacties.. @Jonnie: esn is een netwerk voor internationale studenten, ze organiseren allemaal leuke avonden en uitjes e.d. :), helemaal leuk voor ons dus! Enne.. @Remco.. als ik je weer noem krijg ik dan weer een berichtje? :P.. Dan zal ik speciaal voor jou zorgen dat het verhaaltje weer niet te lang wordt, dat moet toch lukken met maar een weekje tussen de verhaaltjes zou je denken haha..

Nou, de eerste week intensieve Duitse cursus zit er inmiddels op. We zitten in een groep met mensen overal en nergens vandaan, Zweden, China, Slovenië, Amerika, Denemarken, Griekenland, Iran... enz. Toen we de eerste dag binnenkwamen werden we gelijk in een lokaal gezet met een toets :S. Gelukkig bleek deze toets de klassen in te delen en was het verder geen beoordeling of wat dan ook. Hoe ik het voor elkaar heb gekregen weet ik niet, maar van de 40 vragen had ik er slechts 4 fout en zo ben ik in de hoogste groep beland (waar is de instelling gebleven dat je ervoor moet zorgen dat mensen niks van je moeten verwachten, zodat je dan alleen maar mee kan vallen?).
Alle ochtenden beginnen we grammatica, na de ochtendpauze gaan we inhoudelijk verder (teksten, discussies.. vandaag heb ik zelfs een gedicht moeten schrijven) en na de middagpauze hebben we workshops die de hele week duren.
Vorige week hebben we voor de workshop zwitsers duits gekozen. Dit was erg grappig, hierbij hebben we Zwitsers moeten interviewen op straat en hen moeten vragen naar hun dialect, welk Zwitsers dialect ze leuk vinden en welke helemaal niet. Erg geestig is dat Zurichduits en Bernduits elkaar helemaal niet ligt. Zo hebben we twee mannen geïnterviewd die elkaar constant op hun dialect liepen af te zeiken, het was bijzonder geestig (je had erbij moeten zijn :))
Verder ben ik erachter gekomen dat ik wat betreft grammatica behoorlijk achterloop en het bijzonder moeilijk heb in de groep waar ik in zit, vooral omdat ik de grammaticale begrippen niet ken. Maar ik heb al veel geleerd en theoretisch snap ik het inmiddels..
Als afsluiting van vorige week hebben we een uitstapje gemaakt naar de waterzuiveringsinstallatie hier in Zürich om zo ons Duits te testen tijdens een rondleiding.
Deze week hebben we gekozen voor een workshop Films en aan het einde van de week hebben we weer een uitstapje en een heuze uitreiking van onze certificaten.
De intensieve cursus is in ieder geval precies wat ze zeggen… namelijk intensief, ’s avonds ben ik compleet gebroken en lig ik dus al vroeg in bed.

Vrijdag hebben we geprobeerd daar een uitzondering op te maken en de stad in te gaan. Dat is redelijk gelukt. We zijn samen met een groepje uit de cursus de stad ingegaan, maar zo tussen 1 en half 2 waren we allemaal al compleet uitgeteld en dus toch maar naar huis gegaan.

Zondag waren we uitgenodigd door Esmee (die ons ook van de trein heeft gehaald), om met haar en haar Nederlandse familie die op bezoek is mee te gaan skiën. Nou, daar zeg ik geen nee tegen :), helemaal niet omdat er voor zondag onwijs mooi weer voorspeld is.
Dus zo kwam het dat we zondag al om 6 uur op moesten staan om om half 8 de trein vanaf de Hauptbahnhof te kunnen nemen. De trein deed er anderhalf uur over naar Unterterzen. In Unterterzen moet je dan een gondel naar boven nemen, naar een ander dorp dat meer in de bergen ligt. Het skigebied waar we geskiet hebben heet Flumserberg (voor de mensen die dat interessant vinden).
Boven aan de eerste gondel heb ik Bernardien gedag gezegd, want zij ging lekker wandelen en ben ik zelf nog verder naar boven gegaan met de gondel, waar ik Esmee getroffen heb.
Het was echt een heeeeerlijke dag. Superzonnig, ijskoud en waanzinnige goede pistes. Ik zal jullie straks even lekker maken met wat foto’s :). We hadden vanaf het gebied namelijk heel mooi uitzicht op de Walensee. Helaas ben ik bang dat ik dit niet nog heel vaak kan doen.. een skipas is namelijk wel redelijk vergelijkbaar met andere plaatsen.. alleen een treinkaartje niet (helaas is mijn abbonnement alleen voor Zürich)... Het is echt bizar wat het openbaar vervoer hier kost!!!

Maarre.. ik ga weer stoppen met het verhaal, anders wordt het te lang…. Volgende keer meer :)

Oh ja, nog één ding. Ik zal nog even foto’s erbij doen van waar we wonen…. Dat is misschien wel leuk om te zien :).. Waar we trouwens achter zijn gekomen en wat echt waanzinnig luxe is, is dat we een schoonmaakster hebben! Niet voor de kamer, maar wel voor de douche, de wc en de keuken, ze komen zelfs ALLE doordeweekse dagen!!!

Nou groetjes!!!

  • 11 Februari 2013 - 18:11

    Joke:

    Het lijkt bijna op vakantie! Veel plezier.

  • 11 Februari 2013 - 20:57

    Cora:

    Ey meid,
    Wat onwijs leuk om te lezen dat je je daar prima vermaakt. Had ook niet anders verwacht ;)
    Geniet ervan meid!!!

    Kus

    Ps wat is je adres?

  • 11 Februari 2013 - 21:08

    Hanneke V. Kesteren:

    Volgens mij hebben jullie het daar best naar jullie zin :) Het klinkt in ieder geval leuk! En wat een prachtig huisje hebben jullie ;)

    Groetjes!

  • 11 Februari 2013 - 21:28

    Joyce:

    Hoi hoi,
    Dat boarden klinkt nog wel tof, maar die cursus :O Daar zou ik dan weet niet zoveel zin in hebben ;) Al hoewel die extra opdrachten dan wel weer grappig klinken. Dat jij in de hoogste groep zou komen wist ik al lang! Jij hebt ons op wintersport ook meerdere malen gered ;) Haha!!
    Xx Jois

  • 11 Februari 2013 - 22:13

    Rienco:

    Zusje :) goed bezig met je duits.. foto's zien er gaaf uit.. Hier lag lekker ook weer sneeuw ;)

    xje

  • 12 Februari 2013 - 07:39

    Els:

    Hee, ziet er goed uit! Geniet maar lekker verder :)
    xx

  • 12 Februari 2013 - 11:55

    Silke:

    Ziet er goed uit Ily! :) Snel een keer skypen? xx

  • 12 Februari 2013 - 13:46

    Lisa:

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt, ziet er ook mooi uit allemaal...
    Hier word je erg gemist maar zal je verhaaltjes voorlezen en foto,s laten zien (hopelijk helpt het).
    Geniet er maar lekker van...

    Groetjes van ons allemaal

  • 12 Februari 2013 - 14:27

    Thuis:

    Ga zo door met je verhalen!!! en je ontzettend mooie foto"s!!!!!
    Kunnen niet wachten tot april.xxxxx

  • 12 Februari 2013 - 18:55

    Lizzy:

    Hoi Ilona,

    Is het daar leuk!
    Mooie foto`s waren het, wil je er volgende week meer sturen dan gaan wij gelijk weer kijken.
    Ik mis je, mis je mij heel erg!
    Ik heb mijn zwemdiploma gehaald, goed he.
    Was het leuk in de trein!
    Dikke knuffel van Lizzy
    Ik mis je heel erg, moet er zelfs een beetje van huilen.


  • 12 Februari 2013 - 19:35

    Oma En Opa:

    He Ilona.

    zware klus voor je, maar je redt het wel!
    Mooie omgeving, maar wat duur begrijp ik?
    We zullen je volgen en als je wat nodig heb............!!
    Geef een SMS of Skype.

    Liefs .

  • 13 Februari 2013 - 07:40

    Marjolein:

    Een hele winkel vol met Sint Bernard knuffels! Wat vet!
    Leuk om op deze manier weer op de hoogte gehouden te worden van jouw wel en wee. Je snapt natuurlijk wel dat wij volgende wintersport alle communicatie met inlanders aan jou overlaten. Dat moet een eitje voor je zijn na zo'n intensieve cursus Duits :)

    Dikke knuffel, Marjolein

  • 13 Februari 2013 - 21:02

    Zussie:

    Hej Zus...!!!

    Ben door mama op de hoogte gesteld van je verhaaltjes, waarschijnlijk zat mijn oude (overleden) emailadres nog in je maillijst ;)

    Maar nu heb ik mooi je adres en kan ik je kaartjes sturen!

    klopt het wat Herman Finkers over het plaatje Kloten gezegt heeft? =

    Even later landden wij op het vliegveld van Kloten. Dat is geen grapje. Dat is geen grapje, er is een vliegveld dat ligt bij het Zwisterse plaatse Kloten. Kloten dat ligt dan vlak bij Basel.Basel.. Zurich...
    Basel of Zurich, wat maakt het toch uit, het blijft Kloten! Toen ik op het station aankwam was de trein net weg. Ahhhh. Ik denk: "Ach geeft niet, loop ik wel even de stad in. Koop ik wel een paar leuke ansichtkaarten van Mooi Kloten."Affijn, ik loop zo wat te dwalen door die kleine stad,
    het was zondag in dat kleregat.Winkels dicht, kroegen gesloten, ik denk bij mezelf: "Dit is dus...."

    Fijn dat je het naar je zin hebt, hopelijk kan ik nog langskomen voor je weer terug naar Nederland gaat ;)

    Have Fun...!!!

  • 20 Februari 2013 - 18:32

    Paula:

    Schat!!

    Ik zei toch al dat je de slimste bent! Vandaar dat je in de hoogste groep zit :)!
    Maar op dat boarden ben ik wel heeeeeel erg jaloers!

    Snel maar weer een nieuw verhaaltje!

    Dikke kus!

    Ps. Wilfri wint nog steeds de hele tijd met Nummi :(!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zwitserland, Zürich

Zwitserland

Een paar maandjes aan de studie in Zürich..

Recente Reisverslagen:

31 Mei 2013

Op de valreep nog een verhaaltje..

16 April 2013

Zomer!!!! :)

23 Maart 2013

bezoek :)

26 Februari 2013

Aan de studie...

11 Februari 2013

Eerste weekje..
Ilona

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 43919

Voorgaande reizen:

31 Januari 2013 - 10 Juni 2013

Zwitserland

23 September 2009 - 25 December 2009

Australië!

14 December 2008 - 14 April 2009

Weer naar Oostenrijk

23 December 2007 - 12 April 2008

Stage in Oostenrijk

Landen bezocht: