Back uit de outback - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ilona Donkersgoed - WaarBenJij.nu Back uit de outback - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ilona Donkersgoed - WaarBenJij.nu

Back uit de outback

Door: Ilona

Blijf op de hoogte en volg Ilona

02 December 2009 | Australië, Sydney

Hoihoi!

Ik ben weer helemaal veilig teruggekomen uit the middle of nowhere.. het was echt zooo gaaf!!

De eerste twee dagen hebben we doorgebracht in Alice Springs, niet echt een dorp om over naar huis te schrijven.. alles wat leuk is, is te vinden in 1 straat, en het dorp is volgepakt met aboriginals. Voor we weggingen uit Sydney kregen we van alle kanten waarschuwingen dat we 's avonds niet alleen over straat mochten en weet ik het wat allemaal nog meer, omdat de aboriginals zo af en toe nogal schijnen te drinken en er dan nogal wat geweld op straat onstaat.. maar wij hebben eigenlijk nergens last van gehad in de tijd dat we daar zaten.

Na de eerste twee dagen in Alice gingen we op outbacktour... echt supersupersupergaaf!!
De eerste dag om 6 uur de bus in, om 6 uur te rijden richting Kings Canyon waar we dan ook om een uur of 12 aankwamen en daar (op het heetst van de dag) een wandeling gedaan door de Canyon... echt supermooi maar wel bloedheet. Volgens onze gids hadden we een erg goede temperatuur want de week voor wij kwamen scheen het 50 graden te zijn geweest... dus met een aangename 35 graden een 2,5 uur durende wandeling gedaan.
Hierna de bus weer in om door te rijden naar de plaats waar we zouden gaan verblijven 's nachts.
Eerst even langs de laatste pub gereden om wat lekkers en drinken in te slaan voor 's avonds bij het kampvuur.
We bleven die avond op de grond van een cattle station.. zodra we aankwamen maar gauw een vuur gebouwd en gezorgd voor het avondeten want voor we het wisten was het donker.
Nog even lekker met z'n allen bij het vuur gezeten en door de stilte van de nacht/avond een klein rondje gelopen om van de rust en de sterren te genieten...
en toen hup ons bed in... we sliepen in swags.. canvas gevallen met een soort 'matrasje' (leek een beetje op zo'n tuinstoelkussen). In dit canvas ding doe je je eigen slaapzak om warm te blijven, en that's it... de wc was een boom die je het meeste aansprak, op voorwaarde dat ie 50 stappen van het kamp verwijderd was... veel plezier en slaap lekker..

's nachts wakker geworden om een uur of 3 en met verbazing naar boven liggen kijken.. jeetje mineetje wat een fantastisch mooie sterrenhemel!! Om 10 uur 's avonds was ie al mooi, maar op 1 of andere manier leek het wel of de sterren zich 100 keer hadden vermenigvuldigd in die paar uur. Echt ontzettend mooi, en heb dan ook echt een half uur om me heen liggen koekeloeren.. echt super!!

De volgende morgen door Beej, onze tourguide/chauffeur/gids/alles wakker gemaakt om 6 uur.. en na het ontbijt ons kamp opgebroken om het nationale park te gaan betreden waar Uluru en Kata tjuta (ayers rock en the olga's) zijn.
Eerst naar kata tjuta gereden waar we weer een ontzettend mooie wandeling hebben gedaan. Michaela had helaas dikke vette blaren op haar voeten en heeft helaas de korte wandeling moeten doen, dus heb ik de lange wandeling gedaan zonder haar gezelschap.. wel echt supermooi!!

Hierna zijn we onze lunch gaan nuttigen bij de campground/resort en hebben hier de middag rondgebracht bij het zwembad tot het heetst van de dag weer voorbij was. Toen konden we de bus weer in en zijn we naar het culture centre naast Uluru gereden, echt heel indrukwekkend. Allemaal verhalen over waar de aboriginals in geloofden en de manier waarop ze vroeger leefden. Nadat we dit bekeken hebben een rondje om Uluru gereden en 'the waterhole' en muurschilderingen bij Uluru bekeken. Daarna doorgereden naar een parkeerplaats waar we (samen met nog 100.000 toeristen) de zonsondergang hebben bekeken onder het genot van een hapje eten die we daar hebben klaargemaakt.

Onderweg naar de campground waar we deze avond zouden verblijven (met douches en toiletten) nog even kata tjuta bekeken bij zonsondergang.. en daarna nog een vuurtje gemaakt, lekker gedoucht en onze swags weer opgezocht, want de volgende morgen zouden we al om half 5 wakker gemaakt worden!!

Rise en shine!! Half 5 :S... swags opgerold en de bus in, weer terug naar Uluru waar we ons ontbijtje hebben gegeten tijdens de zonsopgang... en KOUD dat het was... en een kouwe wind.. dat was echt een enorm dikke truien moment. Vervolgens een wandeling begonnen om Uluru heen (de basewalk) van 11 km. De eerste paar km nog met trui, maar na een tijdje ging die toch echt uit, want het werd toch wel erg warm)

Voordat we aan de basewalk begonnen was er verteld dat we Uluru ook mochten beklimmen, maar toen we daar aankwamen bleek de climb dicht te zitten, dus hadden we geen keus en moest iedereen de basewalk doen... kwamen we terug.. was de climb open!! Dit was echt een groot frustratiepunt voor Michaela, ze heeft het er nog steeds over haha... ze wilde zoooo graag Uluru beklimmen, maar ja, achteraf mocht het niet meer, want we moesten terug de bus in voor de terugweg.

Op de terugweg nog gestopt bij een kamelenfarm, want een maffe beesten zeg..

en eind van de middag weer terug aangekomen bij ons hostel, 's avonds lekker een hapje gegeten met de groep en daarna maar weer vroeg naar bed om bij te komen van deze vermoeiende dagen.

Komen we bij het volgende grappige punt..

We waren ervan overtuigd dat we nog 2 dagen hadden na onze tour.. dus we zouden de 30ste weer terug vliegen naar Sydney. Wij dus vrolijk naar het vliegveld want we zouden weer herenigd gaan worden met Manon. Staan we in te checken, kan die man ons niet vinden!! Na een extra blik op ons ticket blijkt er 1 december op te staan!! Echt bizar!! We waren er echt van overtuigd dat we 30 november zouden vliegen, dit hadden we ook ingetoets op internet, maar waarschijnlijk is ie versprongen ofzo.. en wij hebben nooit meer op het ticket gekeken, omdat we toch wel zeker wisten dat het goed zat... .. niet dus

Wij dus maar weer met onze shuttle terug naar Alice Springs voor een extra nachtje daar en het hele ritueel de volgende dag weer herhaald.

Dat ritueel is trouwens niet zo heel ernstig, aangezien die domestic flights hier nergens op slaan.. je kan gewoon flessen water meenemen het vliegtuig in, je hoeft je riem en ander metalen niet eens of te doen, want de pootjes piepen toch niet.. en je paspoort willen ze 9 van de 10 keer ook niet zien. Het is serieus makkelijk hier om met het vliegtuig te reizen dan met de bus!!

En nu zijn we dus weer terug in Sydney. Vandaag maar gelijk onze trein naar Canberra en Melbourne geregeld.. wat ook weer een heel gedoe was, maar daar ga ik jullie maar niet mee vervelen.

Ik heb namelijk het idee dat m'n verhaal al weer veel te lang is, dus voordat jullie in slaap vallen of afhaken stop ik er maar mee.

We blijven nog een weekje in Sydney, tot 8 december, dus kunnen we mooi hier nog even Sinterklaas vieren..

Nou tot ziens maar weer!!

Dikke vette super doei :D!

Liefs Ilona

• 02 December 2009 - 07:36

Marjolein:

Wat een belevenissen allemaal weer! Wat zal dat weekje wintersport met de ten Brinke familie straks saaaaai zijn! Maar volgens de webcams is er nu wel al sneeuw gevallen. Wordt de apresski misschien toch echt apres ski. Geniet nog even van je laatste weken en tot gauw. Liefs van ons allemaal.

• 02 December 2009 - 08:25

Thuis:

Jeetje wat een belevenissen. Heerlijk.
    Hopelijk heb je wel de goede datum op je ticket voor de terug reis.Anders staan we daar een dag te vroeg.
    Ha ha, hé meid geniet nog even.

kus kus.

• 02 December 2009 - 09:28

Opa:

Meissie, wat een belevenissen daar! ik ben wel een beetje jaloers op je reizen. geniet er maar van en kom gezond naar huis.

kusjes

• 02 December 2009 - 09:37

Omi:

Geweldig vroeg op dat is toch geen vacantie. Maar wat heb je veel te zien en te beleven. Nieuwe verkering met een kameel haha.Nog maar een paar weken dan ben je weer terug. Tot gauw. dikke knuffel.

• 02 December 2009 - 09:37

Joke:

Wij stopten toen ook nij een kamelenfarm. Ik heb er nog bovenop een ritje gemaakt. Het mooiste vond ik dat de kaketoe's om ons heen vlogen.
    Ik heb bewondering voor je wandelingen; dat is zeker niet meegevallen.
    Veel plezier weer gewenst!

• 02 December 2009 - 10:15

Remco:

voel je maar vereerd, toch een berichtje van remco! heb het afgelopen uur je verhaaltje maar is doorgelezen... :P wat een verhaal!
    Zie je weer als je terug bent, veel plezier nog!!

kus

• 03 December 2009 - 19:30

Corrie:

Eindelijk alle verhalen gelezen en hele mooie foto´s gezien erg mooi nog veel plezier. veel liefs van ons tot gauw.

• 04 December 2009 - 17:26

Richard:

Ilona wat een gruwelijk leuke fotooows , echt geweldig, en ik hoop dat de het laatste maandje er ook nog eventjes vn geniet xxx

• 07 December 2009 - 19:24

Paula:

Wat een Ge-wel-di-ge foto's!!
    Hier begint het nu toch wel echt koud te worden. Geniet nog maar even van het heerlijke zonnetje! Voor je het weet zijn jullie alweer terug!

Liefs

• 07 December 2009 - 22:31

Gea:

Hey....

Wat een bijzondere vormen hebben die ehhh ....stenen rotsen???? en verder niets te zien in de omtrek. Past het allemaal nog wel in jullie hoofden...zoveel ervaringen. We hebben je wel gemist hoor zaterdag met sinterklaas viering. Het was wel gezellig ( ondanks dat Britt ziek is) maar toch missen we je echt wel hoor. We hebben het er nog wel over wat er volgend jaar gaat gebeuren hoorde ik..ha ha ha.

Nog een paar weekjes heeeeel veeeeeel plezier maken hé???

liefs Gea

• 11 December 2009 - 09:39

Marlies:

Ik heb je verhaal met aandacht gelezen, wat mooi, en dan de prachtige foto's. De tijd vliegt, dus genieten jullie nog maar van de laatste dagen.

gr. marlies